Poznávacím znamením Dobré ráno blues bandu bude vždycky akustická kytara, foukačka a valcha.

01.07.2017

Dvanáctku místo whiskey

Akustické trio, které i v obsazení s kalifornským zpěvákem i hráčem na foukací harmoniku Brynnem Stephensem, kytaristou Vítem Kopeckým a bubeníkem Vladislavem Sosnou vychází z country blues z povodí Mississippi a žánrů amerického jihu všeobecně, se koncem května v hudební řadě nakladatelství Galén připomnělo novinkou Blues Before Breakfast. S Vítem Kopeckým jsme si povídali nejenom o slovní hříčce v jejím názvu.

Váš bývalý frontman Matěj Ptazsek neodjel do Latinské Ameriky v lednu 2015 ze dne na den, ale přesto, měli jste někoho vyhlédnutého?                                                                                                    V roce 2014 jsem byl na narozeninový koncert kytaristy Pavla Kovače z Red Baron Bandu v pražském Vagonu pozvaný nejenom jako divák, ale také kytarista, abych si s kapelou zahrál pár písní. V průběhu večera vystoupilo několik hudebních hostů včetně Brynna Stephense. Seznámili jsme se tak přímo na pódiu a zůstali v kontaktu. Když Matěj Ptaszek odcestoval do Ekvádoru, s Vláďou Sosnou jsme oslovili Brynna ke spolupráci a ten nabídku rád přijal.

Kapela s potenciálem

Novinka Blues Before Breakfast je první jen pod hlavičkou tria. I když jste všechny skladby produkoval a zaranžoval, je teď pojetí Dobré ráno blues bandu kolektivnější?                         Předchozí alba sice vyšla pod hlavičkou Matěj Ptaszek a Dobré ráno blues band, ale i tak jsme po celou dobu pracovali pro kapelu všichni stejně intenzívně. Kromě koncertování a nahrávání ve studiu je pro správný chod kapely důležitá i spousta mravenčí práce, která není mnohdy na první pohled vidět. Stala se z nás stala výborně sehraná kapela i vyladěný pracovní tým. Po odchodu Matěje jsme se proto s Vláďou Sosnou shodli, že budeme nadále pokračovat, protože jsme společnými silami vytvořili kapelu, která má potenciál a kterou máme rádi. Ve stejné filozofii nadále pokračujeme s Brynnem.

Co můžete říci ke zvuku, který je proti předchozímu albu Bluesgrass čitelnější a více odpovídá současným možnostem nahrávacího studia?                                                                                   Výsledný zvuk naší novinky ovlivnilo několik faktorů. Za prvé skvělá práce zvukového inženýra Jiřího Maška ze studia Good Day Records, který spolupracoval třeba s Charliem McCoyem nebo Peterem Rowanem, za druhé vývoj kapely a za třetí i novým členem na postu foukací harmoniky a zpěvu, který celkový výraz také ovlinil. Album Bluesgrass vznikalo s vizí přenést posluchače na Karlův most, kde jsme s Matějem pravidelně hrávali. Proto minule došlo při natáčení na gramofonovou troubu, kterou při pouliční produkci k zesílení zpěvu a harmoniky využíval, a zákonitě i určitý retro zvuk.

Valcha nejen pro legraci

Oba vaši spoluhráči hrávali, resp. Brynn Stephens s Free Ride stále hraje, také rock. Posílili jste rytmiku, ale na akustickém konceptu tria nic měnit nebudete?                                                       Dobré ráno blues band od počátku stojí na akustických kytarách, foukací harmonice a valše. Jelikož se naše trio dalo dohromady v Praze na Karlově mostě, kde ani jiná možnost nebyla. Postupem času se kapela přesunula i na festivalová a klubová pódia a když přišla nabídka z Německa na rockovou akci, zkusili jsme mimo valchy zapojit i bicí. A jelikož je Vláďa Sosna výborný bubeník, který dříve hrával i s Abraxasem nebo Michalem Prokopem a Framus 5, mělo toto provedení u publika úspěch. Takže bicí jsme používali i s Matějem Ptaszkem, mimo jiné i na živáku z pražského Paláce Akropolis, kterým jsme v roce 2013 debutovali. Bicí vnímáme jako příležitostné obohacení zvuku, ale poznávacím znamením Dobré ráno blues bandu bude vždycky akustická kytara, foukačka a valcha, se kterou si navíc užijeme spoustu legrace.

Podstatný je příběh

Pro poslední dvě alba jste složil celkem tři instrumentálky, ze kterých je slyšet, že vám není cizí ani bluegrass, který má kořeny v Apalačském pohoří. Uvažujete o zapojení dalších tradičních žánrů zpoza Atlantiku?                                                                                                                                      Všichni tři v kapele nacházíme inspiraci v hudbě amerického jihu, kterou každý z nás poslouchá od mládí, takže je přirozené, že se v našem repertoáru vedle blues objevují prvky bluegrassu, country nebo dřevního rock'n' rollu. Toto se ostatně odráží v názvu nového alba Blues Before Breakfast, kde jsme blues zapracovali do titulu slavné bluegrassové písně Whiskey Before Breakfast. V začátcích jsem často poslouchal legendárního amerického kytaristu Doca Watsona, v jehož hudbě se střídaly písně od řeky Mississippi, rychlé bluegrassové instrumentálky, gospely a v neposlední řadě autorské skladby. Ať zahrál cokoli, vždy jste během prvních tónů poznal jeho vlastní rukopis. Snažíme se proto, aby i nás lidé rádi poslouchali pro náš osobní vklad, ať v naší hudbě slyší jakýkoli ze zmíněných žánrů. Podstatný je pro nás příběh písně, který můžeme v naší interpretaci na koncertech hrát a zpívat lidem.

Léto je časem festivalů, chystáte se novinku více zviditelnit na koncertech?                                        V létě budeme hrát na několika festivalech v Německu, Rakousku a Čechách, ale zase i na Karlově mostě. Seznam koncertů je k dispozici na našich nových internetových stránkách.


Rozhovor připravil Pavel Víšek, magazín Rock & All